Min bedste læring fra vejlederturen er, hvor vigtigt det er at tilrettelægge information om turen og selve turen efter den gruppe, man skal have med sig. Jeg synes, at vi havde fået fin information inden turen. Men det viste sig, at for de som aldrig havde været på tur før, var der mange uklare ting. Dopapir, tallerken og bestik, godter samt fodtøj var der for eksempel ikke nævnt noget om i infopapirerne, og hvad de erfarne af os tog som en selvfølge var på ingen måde logisk for de uerfarne. Det gav stof til eftertanke i forhold til, hvor vigtig god information før turen er. Uldundertøj skal ikke bare anbefales, men være et krav så sent på høsten, og en varm sovepose og et tykt liggeunderlag er afgørende for god nattesøvn og dermed personligt overskud undervejs.
Turens længde og niveau passede flot til gruppen. Og vores to vejleder havde en god finger på pulsen f.eks. i forhold til nødvendigheden af en toptur i tåge. De fandt uden tøven en anden løsning, som gjorde dagen fin trods dårligt vejr.
I forhold til motivation fandt jeg ud af vigtigheden af at vide, hvor langt man skal gå den pågældende dag og at kunne følge lidt med på kort og kompas. Og så føles det trygt og rart, når man, før man drager afsted om morgenen, aftaler et ca. tidspunkt for lunsj, så alle ved, hvad de skal indstille sig på. Dette forebygger usikkerhed og uenigheder om noget så basal som mad.
I forhold til motivation fandt jeg ud af vigtigheden af at vide, hvor langt man skal gå den pågældende dag og at kunne følge lidt med på kort og kompas. Og så føles det trygt og rart, når man, før man drager afsted om morgenen, aftaler et ca. tidspunkt for lunsj, så alle ved, hvad de skal indstille sig på. Dette forebygger usikkerhed og uenigheder om noget så basal som mad.
Noget, man som vejleder også bør overveje, er, hvor meget man skal gå ind at styre arbejdsopgaver i gruppen. I en gruppe med ulike erfaringer bliver det let de mest erfarne, der tager opvasken, sanker ved, laver mad osv.. Hvis det skal være anderledes, er det vejlederens ansvar konkret at sige: "Så er der lige en opvask, der skal tages. Hvem er på?" Det er en balancegang, for det er også vigtigt, at vejlederen ikke påtager sig alt ansvaret og dermed bliver en guide for gruppen. En sådan form giver på ingen måde samme læringsmuligheder, som vejlederformen - og læring er jo netop hovedessensen af denne tur.
Én af B2´erne var rigtig flink til at inddrage viden om geologi og økologi undervejs på turen. Det gav en god stemning, at der blev fortalt små historier om forskellige planter og landskabsformer. Det gav gruppen ny viden, og ikke mindst var det en god måde at gøre naturlige små stop undervejs, så gruppen samlede de bageste op, og alle fik et lille pusterum.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar